מזקקת טומאטין ברשת טיב טעם – סינגל מאלט במחירי מציאה

כשהחברה הסקוטית, אחת מיבואניות היין הגדולות בארץ, פשטה רגל, רכשה אותה טיב טעם, ומאז הייתה לחברה הסקוטית עדנה
ויסקי סינגל מאלט עשוי מלתת שעורה בלבד המיוצר בזיקוק דודי, ובכך הוא נבדל מוויסקי בלנדד העשוי מערבוב של מספר סינגלים, ולעתים גם על בסיס חיטה

גילוי נאות: אני מעריץ של רשת הסופרמרקטים טיב טעם. בישראל שלנו, בה כופים על מי שאינם אוכלים כשר שבינינו לקנות רק מזון כשר, כי כל שאר הסופרמרקטים בארץ נעים בין כשר לכשר למהדרין, הרי למי שהכשרות אינה נר לרגליהם, ואולי אפילו מעדיפים, רחמנא לצלן, את הטריפה – טיב טעם היא משב רוח רענן.דא עקא, שבירושלים בה אני מבלה את רוב השבוע, טיב טעם אינה נוכחת, ובעוד ערים בהן יש רוב "כשר", היא אינה תוקעת יתד. מתחם היינות בסופרמרקטים של הרשת הוא מהטובים בארץ: גיוון של טעמים, ויינות מארצות רבות; תופעה שלא קיימת באף רשת מרכולים בארץ. לכן, מי שרוצה יינות מחו"ל חייב לרכוש אותם בחנויות יין,  בהן מחיריהם בדרך כלל יקרים.

יונתן לבני שותה כל יום כוס ויסקי סינגל מאלט עשוי מלתת שעורה בלבד המיוצר בזיקוק דודי
יונתן לבני שותה כל יום כוס ויסקי סינגל מאלט עשוי מלתת שעורה בלבד המיוצר בזיקוק דודי

כשהחברה הסקוטית, אחת מיבואניות היין הגדולות בארץ, פשטה רגל, רכשה אותה טיב טעם, ומאז הייתה לחברה הסקוטית עדנה. לאחרונה השתתפתי בהשקה של יינות וויסקי במסעדת הבשר הטובה בתל אביב – "מקום של בשר" ברחוב שבזי בנווה צדק. טעימת הוויסקי הסקוטי שבגינה הוזמנו לאירוע, נפתחה דווקא ביינות קלילים ומקסימים של יקב מרקס דה קסרס (Bodegas Marqués de Cáceres) מספרד. היקב מאזור ריוחה, שהוקם מחדש לאחר תום מלחמת האזרחים בספרד, מתרכז בייצור יינות ביו אורגניים בארץ, בה מזג האוויר דומה לזה שלנו. זו בהחלט חוויה לטעום מיינות היקב שקולע לטעם הישראלי בטעם ובמחיר (62 ₪).

עוד גילוי נאות: אני שותה כוס ויסקי כל יום, 365 יום בשנה בשעה חמש אחר הצהרים בדיוק, והוויסקי שאני שותה הוא סינגל מאלט. זהו ויסקי שעשוי מלתת שעורה בלבד המיוצר בזיקוק דודי, ובכך הוא נבדל מוויסקי בלנדד העשוי מערבוב בין מספר סינגלים, ולעתים גם על בסיס חיטה. בשנה האחרונה חל מהפך במחירי המשקאות החריפים בארץ. שר אוצרנו אולי לא הצליח להוריד את מחירי הדיור, אך הוא בוודאי הצליח להוריד את מחירי המשקאות החריפים, וכך ניתן היום להשיג ויסקי מדהים במחירים שווים לכל נפש.

המזקקה קרויה על שם הכפר טומאטין, בו היא ממוקמת ופועלת מאז שנת 1897
המזקקה קרויה על שם הכפר טומאטין, בו היא ממוקמת ופועלת מאז שנת 1897

לאירוע הגיע במיוחד נציג של המזקקה מסקוטלנד, בירת הוויסקי העולמית, שסיפר לנו באנגלית עם מבטא סקוטי כבד, מה אנחנו עומדים לשתות בטעימה. בין מנות הבשר, שלדעתי אין טוב ממנו בתל אביב, זכינו לשתות את הטובים שבסינגל מאלטים של מזקקת  טומאטין (Tomatin Distillery), השוכנת באזור ההיילנדס של סקוטלנד, לא הרחק מהעיר אינברנס. המזקקה קרויה על שם הכפר טומאטין, בו היא ממוקמת ופועלת מאז שנת 1897 – מסורת, מסורת. במזקקה מייצרים כיום 2.5 מיליון ליטרים של ויסקי בשנה ב-12 דודים של נחושת. אם תשאלו לסוד ייצור הוויסקי בסקוטלנד, כולם ישיבו כי זו איכות המים בסקוטלנד, ובטומאטין המים שמגיעים ממעין הנובע ליד הכפר, ידועים באזור כולו.

הוויסקי הבסיסי של המזקקה – אבל איזה בסיס נהדר
הוויסקי הבסיסי של המזקקה – אבל איזה בסיס נהדר

טומאטין לגאסי – Tomatin Legacy – "מורשת" בשפתנו, הוא הוויסקי הבסיסי של המזקקה – אבל איזה בסיס נהדר. על פי כללי הוויסקי, לא מפרסמים את הוותק של ויסקי אם מדובר בפחות מ-12 שנה. הלגאסי הוא בן 8-9  שנים, והוא עדין בטעמו לאחר ששהה בשילוב של חביות ברבן אמריקאי וחביות חדשות. לוויסקי טעם של וניל ותפוח, עם מתיקות מעטה. אלכוהול בנפח 43%. במחיר של 120 ₪ לא תמצאו טוב ממנו.

טומאטין 12 שנים – Tomatin 12 year old whisky – ויסקי שמיושן 12 שנים בחביות ברבן ושרי שעברו מעל שני מחזורי יישון, כך שטעמי החבית לא מאפילים על הטעם. ארומה מורכבת עם רמזים של עשן ואגוזים. סיומת מרוכזת, אלגנטית וארוכה. תמורת 150 ₪ תקבלו איכות במחיר מצוין.

ויסקי זה נקרא על שם כלב אגדי שהפחיד את תושבי הכפר ליד המזקקה ועל פי האגדה ירק אש
ויסקי זה נקרא על שם כלב אגדי שהפחיד את תושבי הכפר ליד המזקקה ועל פי האגדה ירק אש

טומאטין קו בוכאן – Tomatin Cù Bòcan – אני פחות מתחבר לוויסקי מעושן, אבל ויסקי זה, שנקרא על שם כלב אגדי שהפחיד את תושבי הכפר ליד המזקקה ועל פי האגדה ירק אש, הוא ויסקי העשוי מלתת, שעבר ייבוש מעל כבול. רצוי להוסיף לוויסקי זה, כמו להרבה סוגים אחרים, טיפה של מים. התהליך שנוצר מהערבוב במים פותח את המשקה, ויוצר טעם אלגנטי המתאים מאד לסיום ערב ולקינוח שוקולד האופייני לבריטניה הגדולה. ויסקי מתובלן עם סיומת ארוכה, ועדיין תקבלו עודף ממאתיים שקלים – מחירו 190 ₪ לבקבוק.

טעמנו גם את הטומאטין 18 שנה (Tomatin 18 Year Old) שמחירו 330 ₪, ואת ויסקי חוזק חבית (Single Cask Barrel Strength) במחיר 230 ₪. אודה על האמת כי בשלב זה כבר קשה היה לי  להבחין בין סוגי הוויסקי שטעמתי. פשוט אומר שכולם נהדרים, ומחירם ממש מציאה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר