פראג הקטנה – זיכרונות מאבא וקונצרט קולינרי של אוכל צ'כי

בחזית הפאב-מסעדה יש מקומות ישיבה הפונים לרחוב אלנבי ובצדו ה'ביר גארדן' (גינת הבירה)
מי שמעוניין להישאר בישראל ולחוש באווירה אירופית אותנטית, מוזמן לבקר בפראג הקטנה. האוכל טעים מאוד ומהווה תמורה מלאה למחיר

במחציתו של חודש מאי השנה, חלפו עברו להן ביעף תשע שנים מאז הלך לעולמו אבי ז"ל, צבי שלזינגר, יליד צ'כיה (אז צ'כוסלובקיה) שבחייו היה אדם אופטימי ביותר. הוא תמיד ראה את החצי המלאה של הכוס או את האור בקצה המנהרה, יהיה המצב אשר יהיה. אני משער שגישה זו אפשרה לו לשרוד את נוראות השואה ובמקום הגרוע ביותר, אשוויץ-בירקנאו. כשהייתי צעיר לא הבנתי זאת, אבל אחת ההנאות הגדולות שלו בחיים הייתה לראות את אחי ואותי אוכלים היטב. הוא ואימי דאגו תמיד שלא יחסר לנו דבר. זו הייתה אחת הסיבות לכך שאחי ואני היינו 'עגולים' בצעירותנו. הדבר חזר על עצמו עם הנכדים, בייחוד כשאלה ביקרו את הסבא וסבתא בביתם, ובוודאי בעת ביקור בבית ההבראה בו שהו בחופשות. היום אני מבין שזו הייתה הדרך שלו לפצות על הרעב, הסבל והמחסור בנעוריו.

פליקס שייב מנהל סניף תל-אביב של פראג הקטנה מוזג בירה בפאב
פליקס שייב מנהל סניף תל-אביב של פראג הקטנה מוזג בירה בפאב. צילום אורי שלזינגר

כשהגיע מועד האזכרה השנתי, הציע אחי לקיים את האזכרה בדרך בלתי שגרתית, שהייתה משמחת את אבי לוּ היה בחיים – ארוחה צ'כית טיפוסית. החלטנו שפאב–מסעדה 'פראג הקטנה' (תל אביב, אשדוד, בת ים) הוא המקום המתאים ביותר עבורנו כדי להעלות זיכרונות על אבא, באמצעות האווירה המיוחדת במקום ובאמצעות בלוטות הטעם שיסייעו לנו לשחזר חוויות שחווינו יחד איתו. הסניף אותנו בחרנו נמצא בתל-אביב, ממש ליד הכניסה לשוק הכרמל. בחזית הפאב-מסעדה יש מקומות ישיבה הפונים לרחוב אלנבי ובצדו ה'ביר גארדן' (גינת הבירה), הזמינים לאורחים בתקופת האביב והסתיו, או בתקופת הקיץ בשעות הבוקר או הערב הקרירות.

עשרות ברזים של סוגי בירה שונים מצ'כיה, גרמניה ואוסטריה, בריטניה ואירלנד, בלגיה, וכמובן גם מישראל
עשרות ברזים של סוגי בירה שונים מצ'כיה, גרמניה ואוסטריה, בריטניה ואירלנד, בלגיה, וכמובן גם מישראל. צילום אורי שלזינגר

בכניסה בצד שמאל ממוקם הפאב. קיר אחד עמוס לעייפה במיני משקה מכל קצוות תבל, ובקיר השני מותקנים עשרות ברזים של סוגי בירה שונים מצ'כיה, גרמניה ואוסטריה, בריטניה ואירלנד, בלגיה, וכמובן גם מישראל. המסעדה צנועה יחסית בגודלה, ספונה בחלקה בעץ טבעי, וקירותיה מעוטרים בכוסות בירה בגדלים שונים יחד עם סמלים שונים של מבשלות בירה. רהיטי ההסבה אותנטיים ודומים לאלה הקיימים בפאבים ובמסעדות באירופה.

פלטת השרקוּטרי כוללת מיני נקניקים ביתיים שהוגשו יחד עם חמוצים, פסי גבינה וחרדל
פלטת השרקוּטרי כוללת מיני נקניקים ביתיים שהוגשו יחד עם חמוצים, פסי גבינה וחרדל. צילום אורי שלזינגר

את הקונצרט הקולינרי פתחנו במגוון מנות ראשונות. פלטת השרקוּטרי, שכללה מיני נקניקים ביתיים שהוגשו יחד עם חמוצים, פסי גבינה וחרדל, הייתה מבוא מגוון ועשיר לקונצרט האמיתי.
לפתיח התווספו גם ממרח צ'כי – תערובת גבינה, שום ומיונז, שהוגש יחד עם סלמי לבן, לחם וחמוצים והיה טעים מאוד; סמז'ני סיר – גבינה בציפוי פריך, וכנפיים פריכות ברוטב פיקנטי, שהיו מנות טובות אך לא מיוחדות בטעמן.

ממרח צ'כי - תערובת גבינה, שום ומיונז, הוגש עם סלמי לבן, לחם וחמוצים
ממרח צ'כי – תערובת גבינה, שום ומיונז, הוגש עם סלמי לבן, לחם וחמוצים. צילום אורי שלזינגר

בהמתנה למנות העיקריות שתינו בירה צ'כית משובחת (כל אחד על פי טעמו), וענינו לשאלון שיתופי ממוחשב, אותו הכינה אחייניתי, על פרטים ואירועים משפחתיים הקשורים לאבא. להפתעתי התברר שהאחיינים שלי יודעים יותר פרטים ממני ומאחי על אבא; אני הגעתי רק למקום השלישי. כמו כן סיפרנו, כל אחד ואחת מזווית ראותו, חוויות מצחיקות וסיפורים אשר המחישו את אישיותו האופטימית ומסירותו של אבא למשפחה.

הגולאש של פראג הקטנה בושל בבירה Pilsner Urquell
הגולאש של פראג הקטנה בושל בבירה Pilsner Urquell. צילום אורי שלזינגר

את המנות העיקריות מהמטבח הצ'כי התחלתי במנה אופיינית שהיא 'סוס מנצח' – גולאש; תבשיל קוביות בקר שהוגש עם שפע רוטב שבושל עם בירת Pilsner Urquell, ולבחירתי יחד עם תוספת קניידליק (מעין לחם מאודה). הגולאש היה מצוין, והזכיר בטעמו את זה אותו הכינה אימי. הקניידליצ'קי (ככה קראנו להם בבית), אשר אותם הזמינו כולם כתוספת, היו טובים – אך לא היו ברמת האווריריות של הקניידליצ'קי אותם הכינה אימי.

צ'רנוהורסקי סטייק - מנה נכבדה של נתחי עוף מטוגן בבלילת תפוחי אדמה ושום
צ'רנוהורסקי סטייק – מנה נכבדה של נתחי עוף מטוגן בבלילת תפוחי אדמה ושום. צילום אורי שלזינגר

אחי הזמין פצ'נה קולונו – מנה גדולה של שוק בשר לבן שלם צלוי בתנור, אשר הוגש יחד עם תבשיל כרוב אדום שבושל בבירה Kozel Dark וחרדל. הבשר היה רך מאוד, נמס בפה וטעים, אך שמן למדי. מנה כבדה ומתאימה יותר לימות החורף הקרים. גיסתי ואחייניתי הזמינו מנות עוף – צ'רנוהורסקי סטייק, מנה נכבדה של נתחי עוף מטוגנים בבלילת תפוחי אדמה ושום עם גרד גבינה מלמעלה, ושניצל קלאסי. שתי המנות היו עשויות היטב וטעימות מאוד, אך לא היוו הפתעה קולינרית.

שוק אווז המוגשת עם רוטב ירקות שורש ותבשיל כרוב אדום שבושל בבירה Kozel Dark
שוק אווז המוגשת עם רוטב ירקות שורש ותבשיל כרוב אדום שבושל בבירה Kozel Dark. צילום אורי שלזינגר

האחיינים שלי הזמינו מנות מיוחדות. אחד הזמין שוק אווז שהוגשה עם רוטב ירקות שורש ותבשיל כרוב אדום שבושל בבירה Kozel Dark. השני הזמין מנת קורדון בלו המורכבת ממשולשים של נתח בשר לבן ממולאים בגבינה ושינקן, אשר טוגנו בשמן עמוק. בעת שאלה אכלו, אי אפשר היה לתקשר איתם. התשובות היחידות שקיבלתי היו נהמות של שביעות רצון. אחרי שסיימו, הבנתי שהמנות היו עשירות וטעימות במיוחד.

פאלאצ'ינקי הם קינוח צ'כי טיפוסי- בלינצ'ס ממולאים בממרחים מתוקים
פאלאצ'ינקי הם קינוח צ'כי טיפוסי- בלינצ'ס ממולאים בממרחים מתוקים. צילום אורי שלזינגר

תפריט הקינוחים כאן מגוון, אך בחרנו  לסיים בקינוח צ'כי טיפוסי – פאלאצ'ינקי. אלה הם בלינצ'ס הממולאים בממרחים מתוקים, כגון גבינת שמנת וניל עם צימוקים, ריבת תות, נוטלה וכו', ומוגשים קרים. הפאלאצ'ינקי היו טעימים, אך לא ברי השוואה כלל לאלו אותם הייתה מכינה אימי. הבצק של הפאלאצ'ינקי אותם היא הכינה, היה אוורירי וקל וטעים גם אחרי יומיים במקרר (במרבית המקרים נאכלו אלה על ידי בני המשפחה עוד באותו יום…). הפאלאצ'ינקי היו, בדרך כלל, עם מילוי של גבינה דלת שומן עם סוכר, גרידת קליפת לימון וצימוקים או ריבת משמשים, או לפעמים רק ריבה.

מי שמעוניין להישאר בישראל ולחוש באווירה אירופית אותנטית, מוזמן לבקר בפראג הקטנה. האוכל טעים מאוד ומהווה תמורה מלאה למחיר. יחד עם השירות המצוין ומגוון הבירות, החוויה של ביקור במקום היא מושלמת. מומלץ בחום.

פראג הקטנה, סניף תל אביב, אלנבי 56 תל-אביב,  1700-506506, 03-5168137

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר