קוניאק טסרון – הכדאיות של המחיר

בית טסרון הוא מהחשובים, המבוקשים והיקרים שבבתי הקוניאק
קוניאק נעשה בתהליך של זיקוק יין לבן אשר הותסס מלפחות 90% ענבי אוני בלאן, פול בלאנש או קולומבר

הרבה קוניאק זרם בנחלים מאז אותם ימים רחוקים בהם ניתן היה לרכוש בארץ רק קוניאק מדיצינל, שכשמו כן הוא: משקה אלכוהול עם טעם רפואי – שהתאים באמת כתרופת הסבתא נגד הצטננות: תה עם קוניאק מדיצינל. מאז נחשפנו לקוניאקים מצויינים המגיעים אלינו ממיטב יצרני אזור קוניאק, מאזור הקומונה בצרפת שנושאת אותו שם, ורק הם אלה שרשאים להיקרא קוניאק, וכל האחרים המיוצרים בשיטה דומה אך לא באזור גאוגרפי זה, נקראים ברנדי.

למי שאינם מכירים היטב את תהליך ייצור הקוניאק, אספר כי קוניאק נעשה בתהליך של זיקוק יין לבן אשר הותסס מלפחות 90% ענבי אוני בלאן, פול בלאנש או קולומבר. הוא מזוקק פעמיים בדוד נחושת (אלמביק), מיושן בחביות אטומות מעץ אלון, ומוחזק במרתפים שלפעמים הינם בני מאות שנים. תערובת האלכוהול הנוצרת מהזיקוק נקראת בצרפתית "או דה וי" (eau de vie), שפירושו "מי חיים". ל-או דה וי יש רמת אלכוהול של 70%, ולאחר השנים בהן הוא מתיישן בחביות הישנות' מתנדף הרבה מהאלכוהול ורמתו יורדת ל- 40%. התוצר הסופי נעשה ע"י ערבוב בין או דה וי מחביות שונות, לעתים ממזקקות שונות וממספר שנים. לקוניאק יש כמה דרגות: VS (מיוחד מאד) שהתיישן לפחות שנתיים, VSOP (נעלה במיוחד עתיק וחיוור) שהתיישן לפחות 4 שנים והמותגים הידועים לפחות 7 שנים, XO (ישן במיוחד) שהתיישן לפחות 10 שנים, והפרסטיז' – מותג קוניאק עליו רק שמעתי, שהתיישן בין 40 ל- 100 שנים, ומחירו בהתאם.

קסווייה בלאן מסביר על הזיקוק השני של הקוניאק
קסווייה בלאן מסביר על הזיקוק השני של הקוניאק. צילום אלי פרכטר

רובנו מכירים את המותגים הפופולריים: רמי מרטן, הנסי, מרטל ואוטאר. לכן שמחתי על ההזדמנות לטעום בחנות דרך היין ברחוב החשמונאים בתל אביב, את אחד מיהלומי הכתר הצרפתי –  קוניאק של בית טסרון (Tesseron) שמיובא ע"י האחים שקד ונמכר בחנויות הרשת שלהם. את הטעימה האיכותית של טסרון הוביל סגן הנשיא למכירות ושיווק של בית הקוניאק, קסווייה בלאן (Xavier Blanc) שהגיע במיוחד מצרפת ודיבר אנגלית רהוטה, דבר נדיר בצרפת.

הקוניאק מזוקק פעמיים בדוד נחושת (אלמביק), מיושן בחביות אטומות מעץ אלון, ומוחזק במרתפים
הקוניאק מזוקק פעמיים בדוד נחושת (אלמביק), מיושן בחביות אטומות מעץ אלון, ומוחזק במרתפים

בית טסרון הוא מהחשובים, המבוקשים והיקרים שבבתי הקוניאק. הוא נוסד ב- 1905, ומתמחה ביישון ארוך שנים. בנוסף לשם הקוניאק, בטסרון מעניקים לבקבוקי הקוניאק שהם מייצרים גם סימול בדמות השנה בה יוצר הבלנד, או בלועזית ה- lot. השילוב בין החביות השונות מעניק לכל לוט את טעמו הייחודי. מכיוון ששנת הבציר לא מצוינת על הבקבוקים, כל לוט מצויין בזמן היישון הממוצע בחביות. כל הקוניאקים של טסרון הם מדרגת XO. המחירים אינם זולים, אך בקבוק קוניאק לא  נגמר בערב אחד, אלא אם יש אורחים שתיינים רבים, וכך אם תחלקו לגימת הבקבוק על פני שנה או יותר בה מחזיקים במקומותינו בבקבוק קוניאק, אזי המחיר מתחיל להיות מעט סביר יותר.

הקוניאקים של טסרון בטעימה בדרך היין
הקוניאקים של טסרון בטעימה בדרך היין. צילום אלי פרכטר

טסרון קוניאק לוט 90 XO SELECTION

קוניאק שהתיישן בחלק מהחביות לפחות משנת 1990 והוא עשוי מ- 100% ענבי אוני בלאן המגיעים מאזור שמפאן והסביבה. צבעו זהוב בהיר וטעמיו עדינים עם טעמי ונילה, קרמל, אפרסקים וקליפות תפוז. מחירו? מ- 500 ₪ תקבלו 10 אגורות עודף (המחירים המרגיזים חסרי המשמעות האלה, כאילו ש- 499.90 זול מ- 500. מרשת דרך היין היינו מצפים להערכת האינטליגנציה של לקוחותיהם).

טסרון קוניאק לוט 76 XO TRADITION

לוט 76 הוא קוניאק שיושן לפחות משנת 1976. זהו בלנד שנוצר מחביות הטובות והנדירות ביותר מאזור גרנד שמפיין. גם הוא עשוי מענבי אוני בלאן שהתיישנו בחביות לימוזין למשך לא פחות מ- 30 שנה. טעמים נהדרים של דבש ופרחים ושל פירות יבשים ותאנים. הוא מחליק בקלות לגרון ואינו יוצר צריבה כלשהי. מחירו 699.90 ₪

טסרון קוניאק לוט 65 XO EMOTION

קוניאק שעובר התיישנות ארוכה מאוד – 45 שנים לפחות, ומשלב בטעמיו העמוקים והעשירים (תרתי משמע) אגוזים, שוקולד וטבק. צבעו חום עמוק, הוא מאוזן היטב, נעים לשתייה, ומרהיב במכלול טעמיו. אכן נהיתי אמוציונלי מהקוניאק ומהמחיר: 1,299.90 ₪.

טסרון קוניאק לוט 29 XO EXCEPTION - נדיר במיוחד
טסרון קוניאק לוט 29 XO EXCEPTION – נדיר במיוחד. צילום אלי פרכטר

טסרון קוניאק לוט 53 XO PERFECTION

וואו, פרפקט. קוניאק לפחות משנת 1953 שעבר 60 שנים של התיישנות, עשוי  מענבי אוני בלאן, פול בלאנש וקולומבר. באמת מושלם; כשמו כן הוא. עדין, בעל ניחוחות אלגנטיים, וכל לגימה ממנו מעלה עוד ועוד טעמי דבש ושזיפים. אין מילים לתאר את התענוג שבשתייתו, וגם אם אינכם מומחים לקוניאק, אני בטוח שתחגגו עליו. מחירו  1,590 ₪.

טסרון קוניאק לוט 29 XO EXCEPTION

לבסוף טעמנו משהו נדיר במיוחד. מעודי לא טעמתי קוניאק כזה. אחרי התיישנות של 90 שנה, כמובן שאתה נופל מהכסא והכוס ביד רועדת. אין קוניאק אלגנטי ממנו בכל לגימה ולגימה. רוברט פרקר, המבקר האגדי, נתן לקוניאק הזה 100 נקודות ולא בכדי. מחירו 3,090 ₪. שבו עם סיגר ביד (לא חובה), עצמו עיניים ועשו את התחשיב כמה עולה כל לגימה. בכל זאת שווה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר