קסם על ים כינרת – יום טיול שווה במיוחד

יש כל כך הרבה סיפורים והסברים על שום מה נקראת הימה המיוחדת שלנו כינרת. האחד מדבר על צורתה הדומה לכינור ומכאן שמה. אחר מספר ששמה נגזר משמו של האל הכנעני כנר, שנמצא ברשימות אלים מן העיר אוגרית. ואולי בכלל מקור השם הינו כינרא – פרי הגדל באזור הכינרת והנזכר בתלמוד

כל עונה היא העונה לבקר בכינרת, אבל במיוחד היום זה הזמן. הכינרת עגלגלה ושמנמנה, מלאה במים, למרות שחורף 2020-2021 רק מתחיל.  כבר שנים רבות לא ראינו את הכינרת כל כך יפה, ועכשיו הזמן לצאת לנשום אוויר נקי וליהנות ממגוון רחב של פעילויות המותאמות  לכל אחד.

צילום איריס לוי

יש כל כך הרבה סיפורים והסברים על שום מה נקראת הימה המיוחדת שלנו כינרת. האחד מדבר על צורתה הדומה לכינור, ומכאן שמה. אחר מספר ששמה נגזר משמו של האל הכנעני כנר, שנמצא ברשימות אלים מן העיר אוגרית. ואולי בכלל מקור השם הינו כינרא  – פרי הגדל באזור הכינרת והנזכר בתלמוד. הכינרא הוא פריו של עץ השיזף הנפוץ באזור הכנרת. מבחינתי כל אחד מההסברים מתאים ומקובל, ומצדיק טיול סתווי מהנה לכינרת.

צילום איריס לוי

הגענו בבוקר שטוף שמש נעימה, עם שמיים בהירים צלולים ונקיים מעננים. כל הדרך היפהפייה מהמרכז, הרגשתי כמו ביציאה לטיול שנתי, במיוחד בימים לא קלים אלה העוברים על כולנו. מאוד מומלצת עצירה קצרה לתצפית בדרך היורדת לכינרת ליד מושב כחל. האוויר הצלול אפשר לראות למרחוק את הרי הגולן הפרוסים מעל לכינרת המנומנמת.

צילום איריס לוי

נקודת המפגש שלנו לטיול נקבעה בגשר אריק, ושם התחלנו את היום. כ- 300 מטר לפני גשר אריק יש ירידה מהכביש הראשי לדרך עפר המתאימה לכל כלי רכב. בנסיעה איטית  מגיעים ממש אל שפת האגם לתחילתו של המסלול שלנו – סובב כינרת. החלק שאנחנו הולכים מתחיל כאמור בחורשת האקליפטוסים בסמוך לגשר אריק, עד חוף אמנון – כ- 1.5 ק"מ.

צילום איריס לוי

מסלול ההליכה מסודר ומסומן, וטומן בחובו פינות חמד יפהפיות. קשה להתקדם, כי כול פינה במסלול דורשת צילום. פריחת החצבים בשיאה,  שיחי ענק מלאי פטל שרק מבקש "טעם ממני" , נקודות מפגש עם המים המגיעים קרוב קרוב לשביל, ועוד. עוברים בדרך את חרבת עיש ועין עיש, שתי ורבות מהישוב הקדום מהתקופה הפרסית – המאה השישית לפני הספירה. כבר בתקופה ההיא המתיישבים השכילו ליהנות מהמיקום המצוין שבחרו להתיישב בו; עיר על הדרך הראשית, בעלת קרקעות פוריות וקירבה למקור מים עשיר.

המדריכה טל בר. צילום איריס לוי

ההליכה במסלול קלילה ומתאימה לכל המשפחה. לאורך הדרך יש נקודות עצירה לתצפית, ואף לארוחה קלה. מסלול זה, שהמדריכה בו הייתה טל בר, הינו חלק קטן ממסלול סובב כינרת המלא שאורכו 60 קילומטר, אשר נפתח בשנים האחרונות לקהל הרחב לאחר עבודה חשובה של ניקוי, סילוק גדרות תיל, וסימונו הברור של השביל על ידי איגוד ערים כינרת ורשות הכינרת. מידע על המסלול כאן.

צילום איריס לוי

מגיעים למפרץ אמנון, שהינו מפרץ טבעי המהווה את מקום המפגש של נחל "אור" ונחל "כוח", היורדים אל הכינרת מרמת כורזים. במפרץ, חוף רחצה והמושב ליד נקראים על שם דג האַ‏מְנוּ‏ן הנפוץ בכינרת, והאהוב כל כך על הישראלים. המושב הוקם בשנת 1983 על ידי הסוכנות היהודית, עבור מפוני סיני ובני המושבים הסמוכים.

צילום איריס לוי

עושים אתנחתא קלה ליהנות מיופייה של הכנרת. צופים בדייגים החוזרים מלילה של דייג בים. זה בדיוק הזמן לארוחת בוקר מיוחדת. בימים אלו, בשל מגפת  הקורונה, המסעדות עדיין סגורות. הדרך היחידה לאכול מחוץ לבית בלי לטרוח ולהכין סנדוויצ'ים מראש. היא להזמין ארוחה מענגת מליאת ביטון – בעלת קונדיטוריית בוטיק וקייטרינג חלבי מקיבוץ חולתה. ליאת מכינה בטוב טעם ארוחות בוקר עשירות ונאות לעין. מגשים מלאים בטעמים של סלטים טריים, לחמי מחמצת, גבינות, מטבלים, יוגורט גרנולה ופירות, שבלולי שמרים, מאפה גבינות מלוח, ומשקה טבעי. הכול מוגש בכלים מתכלים. אם חשקה נפשכם בתוספת מתוקה או חגיגה עם עוגה מיוחדת ליום הולדת, גם את אלה ניתן להזמין מליאת.

צילום איריס לוי

ליד שולחן במרכז הדשא הצופה לכינרת, ישבנו ונהנינו מהכריכים שהיו מלאי כל טוב – אבוקדו , ירקות ממרח פסטו בעבודת יד גבינות ועוד. הכול עם לחם מחמצת טרי טרי. מאוד אהבתי את היוגורט העשיר עם הגרנולה שהינה ארוחה בפני עצמו. אלו המתנות הקטנות שעושות את היום מטוב מאוד לממש מושלם.

ניתן להזמין מליאת עד לשטח או להגיע אליה לקחת – 050-8655261

צילום איריס לוי

אחרי הארוחה היינו מלאי אנרגיות טובות כדי לצאת לטיול ג'יפים. הפעם השתתפנו בטיול של חווית ג'יפים בגולן, האומרים שהם  היחידים בארץ המאפשרים נהיגה עצמית של ג'יפים בטיול. כל נהג מעל גיל 24 בעל רישיון נהיגה יכול לנהוג בג'יפ.

קלי נחום. צילום איריס לוי

טיול ג'יפים הוא חוויה נהדרת במיוחד בגולן. הרעיון של ירידה מהדרך הראשית לשבילים קטנים ופחות מוסדרים, שפותחת את האפשרות להגיע לפינות חמד נסתרות, מרגש אותי, מצית לי את הדמיון, ויצר ההרפתקנות נדלק. לא מכירה מישהו שיישאר אדיש למעבר הג'יפ בתוך נחל זורם, או לקפיצה על סלעי בזלת במהלך הנסיעה. ממש כמו בפרק מתוכנית בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק. קלי נחום הקים את "חווית ג'יפים בגולן" לפני יותר מ- 11 שנים, והיום יש בבעלותו 7 ג'יפים סגורים וממוזגים לטיולים של קבוצות או יחידים. בכל ג'יפ ניתן להסיע 7-8 נוסעים, והטיול יוצא תמיד עם ג'יפ מוביל ובו מדריך.

צילום איריס לוי

יצאנו מחוף אמנון ונכנסנו לצד הכינרת, לשפך הירדן. שם נסענו בתוך צמחייה סבוכה. הטבע ממש עוטף אותנו מסביב . צמחייה עבותה, מים זורמים ואוויר נקי – אךךךך, אין על האוויר הנקי הזה. חצינו מספר יובלים  של הירדן .נסענו בבקעת בית צידה (בטייחה) הקסומה, בה יש מגוון עשיר כל כך של נופי מים מתוקים. יש כאן לגונות, פלגי מים שזורמים כל השנה ופלגים עונתיים, בריכות, מעיינות, ושטחי הצפה ונסיגה של הכנרת. בקעת בית צידה מהווה מקום ניקוז לחמישה נחלים: הירדן, נחל משושים, נחל יהודייה, נחל דליות ונחל שפמנון, המספקים מים רבים למקום, מה שמבטיח כמות מכובדת של מים עם אפשרות של הליכה או שכשוך בבריכות קטנות ונסתרות.

את המסלול שלנו סיימנו בבית הַבֶּק הנקרא גם חירבת אלערג' קבוצת מבנים מאבן בזלת, הניצבים כ-500 מטרים על חוף הכינרת בלב חורשת אקליפטוסים גבוהים. המקום שימש כמקום מגורים לקבוצת חלוצים אוקראינים, והיה לאחד מניסיונות ההתיישבות  הראשונים סביב הכינרת. היה לי קשה לרדת מהג'יפ ולהיפרד בסוף הטיול; נשארתי עם טעם גדול של עוד.

ניתן להזמין טיולים לפי דרישה. המחיר הינו לפי משך הטיול ומספר הג'יפים: טיול של שעה – 500 ₪, טיול שעתיים – 700 ₪,יום טיול – 1000 ₪. להזמנת טיול 052-2220054

צילום איריס לוי

העצב הקל שחשתי בשל סיום טיול הג'יפים היה קצר, והוחלף מהר בהכנות לקראת היציאה לשייט בקיאקים עם אבוקיאק. המתינו לנו 4 קיאקים זוגיים כתומים, 8 משוטים צהובים, ומדריך אחד חייכן במיוחד. בזריזות לובשים את חליפות הבטיחות, ועוד רגע ואנחנו במים.

אתר אבוקיאק הנמצא בפארק הירדן, הינו אתר שייט קיאקים, סירות רפטינג ואבובים מהוותיקים בישראל. בימים "רגילים" האתר פתוח למבקרים מחודש מרץ עד סוף נובמבר. אבל עכשיו – תקופת הקורונה, אין שום דבר רגיל – האתר סגור. אבוקיאק מקיימים טיולי בוטיק לקבוצות בהזמנה אישית, וזה הטיול אליו יצאנו – שייט מודרך בסוואנה המהממת שבכנרת.

צילום ליאור אבולפיה

בכניסה יש מעט רתיעה: אולי יהיה לי קר במים? אולי יהיה לי קשה לחתור? אבל הכול נמוג כשהשקט משתלט, היופי העוצמתי של הטבע חודר לנימי הדם, ופתאום מרגישים אושר – פשוט אושר טהור. שטים בקצב איטי, ונהנים מהשילוב של טבע פראי ממש כמו בסוואנה של האמזונס (שם עוד לא הייתי). הזמן המומלץ לשוט הוא בבוקר או אחר הצהרים – זה הזמן בו בעלי החיים פעילים, כך מסביר המדריך יורם שלג – ציפורי מים, דגים קופצים לגובה, ואפילו צבי מים. אנחנו שטנו בצהריים, כך שראינו פחות חיות בר. לאורך כל המסלול עטף אותנו השקט, ורק ציוץ הציפורים ומשב כנפי השפיריות היה מעלינו. מדי פעם יורם עצר, והסביר על פינה זו או אחרת של הלגונות היפהפיות. באחד מעיקולים המסלול, נשלף תרמוס עם תה עשבים נהדר שיורם הכין מראש – נחמה חמימה לא צפויה.

אחרי כשעתיים וחצי של חתירה במים יחד עם מעבר בוצי אחד, מצחיק וטובעני במיוחד, חזרנו לאזור גשר אריק. נפרדנו מהקיאק ונשארנו עם חוויה נהדרת בלב. פעילות זו של טיולי שייט בוטיק זמינה עד סוף פברואר – האזור חמים באופן יחסי ולא נרטבים הרבה, כך שהפעילות נהדרת גם בימים של תחילת חורף.

צילום איריס לוי

זה היה היה יום מושלם, בו ניצלנו כמעט כל דרך לגעת וליהנות מהכינרת – ברגל, ברכב ובשייט. בפעם הבאה נסדר גם לעוף (אמן)  – לראות את הכינרת מלמעלה. צאו לטייל, זה הזמן המושלם.

 הכותבת היא שף איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר