רוחניות וטעמים – הקסם של ג'וליס

ערב פסטורלי יורד על הכפר ג'וליס. בימים של ראות טובה ניתן לראות מכאן בקלות את הים התיכון ממערב. צילום איריס לוי
הכפר הדרוזי ג'וליס הקרוי על שם יוליוס קיסר נמצא בגליל המערבי על כביש 70. הכפר העתיק הינו המרכז הרוחני הגבוה ביותר של העדה הדרוזית בעולם. מסביב לכפר הגובל עם הכפר הדרוזי ירכא ניתן לראות מטעי זיתים רבים המוסיפים לפסטורליות של האזור

הכפר הדרוזי ג'וליס, הקרוי על שם יוליוס קיסר, נמצא בגליל המערבי על כביש 70. הכפר העתיק, שהינו המרכז הרוחני הגבוה ביותר של העדה הדרוזית בעולם, משתרע על פני מספר גבעות בגובה 110 מטרים מעל פני הים. בימים של ראות טובה ניתן לראות מכאן בקלות את הים התיכון ממערב. מסביב לכפר, הגובל עם הכפר הדרוזי ירכא, ניתן לראות מטעי זיתים רבים המוסיפים לפסטורליות של האזור.

צילום איריס לוי

אודה ולא אבוש כי ההיכרות שלי עם העדה הדרוזית ודרך החיים שלהם, קטנה מאוד. לכן שמחתי שניתנה לי ההזדמנות לצאת להכיר וללמוד על תושבי ג'וליס, אמונותיהם, ודרך חייהם המיוחדת.

צילום איריס לוי

הכפר ג'וליס מוכר כמיושב עוד מהמאה ה-16, וקיימות עדויות כי בתקופה העותומנית התגוררו בכפר גם תושבים יהודים. היום חיים בו כ- 6,000 תושבים, רובם ככולם דרוזים. בכפר המהווה מרכז רוחני, קבור השייח אמין טריף, שהינו גם המנהיג הרוחני הגדול של העדה. המאוזוליאום לזכרו מהווה מרכז רוחני, מקום למרפא, ומקום עליה לרגל לתושבי האזור. כמו כן מתארחים במקום נבחרי ציבור מהארץ ומהעולם. את המאוזוליאום מפעיל נכדו של השייח, המתגורר ממש קרוב לקבר סבו.

מבנה עתיק לשימור. צילום איריס לוי

ג'וליס מהווה נקודת ציון חשובה בברית שנכרתה בין מדינת ישראל לעדה הדרוזית; ברית המגשרת על פני פערים תרבותיים ודתיים. הברית נוצרה כאשר דוד בן גוריון, ראש ממשלת ישראל הראשון, ביקר בשנת 1959 אצל השייח אמין טריף, ראש העדה הדרוזית ומי שעמד בראש המרכז הרוחני העליון של העדה. החיבור בין שני האישים, שהיה אמיץ וחזק, הוא שבנה את הקשר העמוק והייחודי בין מדינת ישראל לעדה הדרוזית.

צילום איריס לוי

הכפר שמר לאורך השנים על מראהו העתיק. בשנה האחרונה החליט ראש מועצת הכפר לחדש את גרעין הכפר, מה שידוע גם כ"אלבלד אל ק'דימה" – הוא המקום ממנו צמחה והתפתחה ג'וליס, ולהנגישו לתיירים. כבר ניתן לראות את הריצוף החדש ומסלולי ההליכה המסומנים ברחובות הכפר העתיק. התהליך עדיין ארוך, אך מבטיח. המטייל ברגל בין הרחובות פוגש  בתים עתיקים יפהפיים, בית בד עתיק ועוד. השיפוץ המעמיק יוסיף יופי, ויחמיא למבנים העתיקים מלאי המסורת. למבקרים בג'וליס יש מספר נקודות חובה לביקור:

שייח טריף ליד תמונת סבו השייח אמין טריף. צילום איריס לוי

מרכז מורשת דרוזית

בין בתי הכפר, בקומה השנייה של מבנה קטן, נמצא מרכז המורשת הדרוזית. זהו מפעלו של איש אחד – סעיד עבאס, שליקט במשך השנים כלים אותנטיים, בגדיים ייחודיים, ובעצם כל פריט השייך להתפתחות העדה שהשתמר עם הזמן. המקום הוקם לזכרו אביו שהיה יד ימינו  של השייח טריף.

צילום איריס לוי

המקום הינו מרכז ללימוד חוויתי והיכרות עם רזי המורשת וההיסטוריה של החברה הדרוזית בארץ, וההיסטוריה של ג'וליס. פוגשים במקום את הכלים בהם עבדו ועיבדו את האדמות בשנות ה-60 של המאה הקודמת. כלי נגינה מיוחדים מקומיים ואותנטיים, שעברו מאב לבן, כלי אוכל מיוחדים ועוד. הפינה שאותי ריגשה במיוחד היא פינת הביגוד המסורתי, בה ניתן לראות וגם למדוד שמלת כלה מסורתית, מכנסי גברים מיוחדים, ועוד.

ג'אג'י עבאס וג'נאן – בעלי גני אלמונא. צילום איריס לוי

גני אלמונא

בכניסה המערבית לכפר, ממש על הכביש הראשי, נמצאים גני אלמונא. קשת אבן גדולה מקדמת את פני המגיעים, וממש לא מסגירה את מה שיש מאחוריה. עולם שלם של יופי שנבנה עם הרבה מחשבה ואהבה. כל פינה בגן מסתירה סיפור שלם, ולכל פרח שנשתל יש משמעות.

צילום איריס לוי

הגן מיוחד וססגוני, ומהווה מוקד למשיכה למטיילים וגם לזוגות המחפשים מקום נאה לצילומים לפני החתונה. המקום הוא  פרי יצירתו של ג'אג'י עבאס, אשר בנה את המקום בעצמו בשיתוף עם רעייתו במשך יותר משני עשורים. תחת עינו הפקוחה וידו המטפלת, גדלים בגן מאות סוגי צמחים ופרחים שונים, וזורמים נחלים מלאכותיים היוצרים ביחד יצירת אמנות ייחודית ואקלקטית, תמימה ומעט קיטשית  כאחד. גני אל מונא משתרעים על פני כמה מפלסים, שכל אחד מהם מאופיין בעיצוב ובאווירה שונה.

צילום איריס לוי

ג'אג'י עבאס מלווה את כל המתארחים בגנו , מסביר ומשתף את מחשבותיו. הוא מספר על דרך בניית הגן, ומשתף את האני מאמין שלו בדבר חיים משותפים משפחתיות ואהבה. ג'אג'י מתבל את סיפוריו בהרבה פתגמים כמו "מי שלא מכיר את עברו לא יידע את עתידו", ואחרים.

צילום איריס לוי

הפינה שהכי ריגשה אותי בגן נמצאת במפלס התחתון, בו יצר ג'אג'י עבאס מיצג מרגש לזכרו של אביו – תחנת רכבת, כולל מסילת רכבת אמיתית, שדרכה הוא מעביר את סיפורו של אביו, שבדמיונו הסתובב  עם מזוודה של משימות (המזוודה ניצבת בפינה) של עשיית טוב לתושבי הארץ. לצד מיצג זה ניטע ספסל בודד בצבע אדום, שמסמל את בן דודו החייל שנהרג בעת מילוי תפקידו בצבא בגיל צעיר. בן הדוד ז"ל הוא בעלה של בסמא, בעלת המסעדה בה ביקרנו מאוחר יותר.

הביקור בגן משרה שלווה ונועם, ואפשר לאבד בו את תחושת הזמן. רעש פכפוך המים הקבוע וציוץ הציפורים, תורמים לאווירה הנינוחה. לתיאום ביקור יש להתקשר מראש 052-4318414. לפרטים נוספים ללחוץ כאן

בסמא מלכת נור – סיפור חיים לא קל. צילום איריס לוי

מסעדת נור

אין טיול שלם אם לא טעמנו ממעדני המקום. אוכל דרוזי הוא הרבה יותר מאשר פיתה עם לבאנה ועלי גפן קטנים קטנים. בסמא, בעלת המסעדה הינה אישה מיוחדת. סיפור חייה וחיי בנה כרוכים בעוצמה ובכאב עם העם היהודי. בעלה נפצע אנושות במהלך שירותו הצבאי, כשבסמא הייתה בתחילת הריונה והם היו נשואים 10 חודשים בלבד.  הוא שכב מחוסר הכרה במשך 14 שנים. במהלך השנים בסמא גידלה את בנם היחיד נור, שעל שמו המסעדה. בסמא פתחה לפני מספר שנים את המסעדה שעברה מספר גלגולים. בשנים האחרונות היא מגישה אוכל דרוזי אותנטי משובח בשעות הבוקר, הצהרים והערב, בכל יום למעט יום שלישי.

המטבח הדרוזי הינו אותנטי ובאופיו משלב את הצומח ומביא לידי ביטוי את עבודת הידיים המסורתית וניצוחה על תבלינים. צילום מאתר רסט

השנה ניתן היה לראות את בסמא בתוכנית הטלוויזיה "הקינוח המושלם", בה הציגה מנות אחרונות אותנטיות מהמטבח הדרוזי. בזכות השתתפותה בתוכנית הגיעו הרבה אורחים נכבדים למסעדה. החשוב מהם היה השייח הראשי של הכפר שביקר לראשונה במסעדה, וגם שגריר אנגליה בישראל הגיע לביקור.

"מה הייחוד של המטבח הדרוזי לדעתך?" שאלתי את בסמא, "מה מבדיל אותו מהמטבח הערבי הגלילי?". בסמא אומרת ששורש ההבדל הוא בשימוש שונה בתבלינים. בבישול הדרוזי משתמשים בהרבה תבלינים מתקתקים כמו קינמון, ציפורן ואגוז מוסקט, המשרים חמימות וארומה ייחודית למנות. היא גם מדגישה שלכל כפר דרוזי יש את הטעמים הייחודים שלו לאותן מנות. לדוגמה ניתן לטעום בכפר השכן יארכה מאכלים דומים, אך אצלם התיבול הרבה יותר חריף.

צילום איריס לוי

ארוחת הערב במסעדה הינה במבנה של ארוחת טעימות, בה מפליאה בסמא במבחר כמעט אין סופי של מנות מיוחדות, כאשר אחת יותר טעימה מהשנייה. התפריט קבוע מראש, במחיר 90 ₪ למשתתף. פתחנו במבחר סלטים לחמים ומטבלים, סלט טבולה נהדר עם הרבה מאוד ירקות ומיץ לימון עם גרגרי רימון, חומוס מושלם תוצרת בית, סלט חצילים – באבא גנוג' עלי גפן ועוד ממולאים, קרעי פיתה דרוזית דקיקה במילוי בשר מתובל היטב.

צילום איריס לוי

עוד בארוחה ירקות קלויים בתנור, מג'דרה יוצאת דופן מבורגול ועדשים ירוקות, תבשיל ירקות עונתי, ואי אפשר בלי מנסף חלומי – תבשיל אורז ועוף בסומאק ותבלינים נוספים. כמובן גם קציצות בקר ברוטב עגבניות מושלם, וכיסונים במילוי בשר שכבר לא הייתי מסוגלת לטעום מרוב אוכל. הכול מוגש בטוב טעם בכלים יפהפיים, ובאווירה נעימה תוך קבלת הסבר מדויק מבסמא על כל מנה.

צילום איריס לוי

בקרוב תעבור המסעדה לתפריט חורף (שרק יגיע כבר), בו המנות מותאמות לחומרי הגלם החורפיים, ויכלול גם מרק חורפי – מרק עוף בצל ופתיתים מיוחד.

צילום איריס לוי

את הארוחה סיימנו במשקה של מלכים – מרלי, נוזל שהורתח במשך שעות עם מבחר תבלינים כמו קינמון, הל, ציפורן ונוספים. המשקה סונן ומוגש עם אגוזי מלך קצוצים, לצידו מעמולים מושלמים במילוי פיסטוק.

הארוחה הייתה נהדרת – חבל שלא היה לי יותר מקום בבטן. אני מאוד ממליצה להגיע למסעדת נור, להכיר את בסמא המיוחדת, ולטעום ממטעמיה.

צילום איריס לוי

ארוחות הבוקר שמוגשות במסעדה, גם הן חגיגה קולינרית אמתית – ארוחה עשירה במיוחד במחיר 130 ₪ לזוג, ובה מבחר של סלטים, שקשוקה מושלמת, סלט ירקות,  פלאפל, חומוס, גבינות ובמיוחד לבאנה נהדרת עם זעתר. הכול מאוד אותנטי וביד רחבה.

צילום איריס לוי

איפה ישנים?

בכפר ג'וליס ישנם מספר מקומות לינה – צימרים. אני לנתי בצימר "נוף זיתים", שכשמו כן הוא. הצימר ממוקם בקצה הכפר, נושק למטעי הזיתים וצופה על הכפר ממזרח.

צילום איריס לוי

מתחם המגורים ובו שלוש בקתות, מטופח במיוחד על ידי מוחמד; מי שבנה, שתל והשקה כל צמח בעצמו. החדרים גדולים ומרווחים, וכוללים שתי מיטות זוגיות וג'קוזי בתוך החדר. הצ'ופר הגדול במקום היא בריכה מחוממת הצופה אל הנוף הקסום. אין כמו להיות בבריכה הנעימה בזמן שקיעה, או לשכשך במים החמימים לשחיית בוקר מרעננת.

צילום איריס לוי

המתחם מתאים מאוד למשפחות עם ילדים, ותחום בגדר כך שביטחון הילדים מושלם. כמו כן יש במקום מטבח בו ניתן לבשל את הארוחות, וגם יחידת מנגל מאובזרת בחוץ, לארוחות טובות בהכנה עצמית.

עבורי הביקור בג'וליס היה חוויה מושלמת. הכרתי אנשים נהדרים, מכניסי אורחים, פטריוטים למדינת ישראל ובמיוחד לצבא הגנה לישראל, שמאוד אוהבים את ארצם-ארצנו, וחולמים על שיתוף ואהבה הדדית.

כתבה וצילמה איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 ובפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר