עין גדי – ישוב חי ותוסס באמצע המדבר

הביקור בעין גדי ממלא ברוח חיובית והריאות כאילו מתמלאות שוב באוויר נקי וצלול. יש כאן מגוון רחב של אטרקציות, מקומות לינה והסעדה, ופעילויות שארץ ים המלח מציעה לתיירים ישראלים – כי תיירים מחו"ל הרי לא מגיעים בתקופת הקורונה

כשאנחנו מטיילים בארץ ומגיעים לישוב חיי ותוסס באמצע מדבר, אני ממש נרגשת. בעיניי זו המשמעות האמתית של הציונות. מבחינה אישית, לטייל במדבר היא חוויה מרוממת רוח במיוחד, ועוד יותר מכך כשהמדבר הוא בעצם נווה מדבר.

גן פורח. צילום איריס לוי

עין גדי היא פנינה ירוקה מכל כך הרבה סיבות. הראשונה שבהן היא בזכות הנחלים החובקים את הקיבוץ המקסים הזה. שנית בזכות השפע הבוטני הפורח ביישוב, ואולי הכי חשוב: האנשים המיוחדים הגרים בקיבוץ זה. לכן כשהוזמנו על ידי המועצה האזורית תמר, להתארח לשישי שבת בקיבוץ כדי להכיר את מבחר הפעילויות, הטעמים והאפשרויות שיש לחוויה בתקופת החורף – השבנו מיד בחיוב.

הכניסה לנחל ערוגות. צילום איריס לוי

קמנו מוקדם, וקפצנו לרכב כדי להגיע בשעה 7.45 בבוקר לכניסה לנחל ערוגות. הדרך עברה נהדר. הכבישים בדרך לים המלח חודשו, ממש קשה להכיר. העבודות בצומת שוקת כמעט והושלמו, מה שהופך את הכביש עד ערד ממש לאוטוסטרדה מהירה, נוחה ובטוחה לנסיעה. אם אתם משקיענים או אוהבי צילום, אני ממש ממליצה לכם אף להיות הרפתקנים יותר, ולקום עוד קודם כדי להגיע לים המלח עם זריחה. תזכו לחוויה מושלמת של צבעים מושלמים.

יהונתן הדס – יהונתן המהלך. צילום איריס לוי

בכניסה לנחל ערוגות נפגשנו עם יהונתן הדס, שנקרא בפי כל יהונתן המהלך והינו מדריך טיולים מוסמך. יהונתן נולד בקיבוץ עין גדי; איש צבעוני במיוחד, מלא כרימון, או יותר מדויק מלא כתפוח סדום, בסיפורים וחוויות על האזור. הוא מספר בלשון קלה על תקופת ילדותו בעין גדי, איך היו יורדים יחפים מהקיבוץ עד לנחל ערוגות. מספר על האתגרים המיוחדים שחווים תושבי המקום במגורים באזור כל כך מאתגר. כל פינה בנחל מוכרת ליהונתן באופן אישית.

נחל ערוגות. צילום איריס לוי

הדרכתו יהונתן מתאימה מאוד למשפחות עם ילדים. את מסלול ההליכה עשינו בתוך המים – עונג גדול לימי החורף וגם לימות הקיץ. קסום לטייל בפינת חמד זו – מומלץ במיוחד למשפחות עם ילדים. במהלך הטיול פגשנו משפחות, זוגות וגם קבוצות של חברים מטיילים ביחד.

המפל בנחל ערוגות. צילום איריס לוי

הגענו עד למפל הנסתר – מטיבי לכת ואוהבי אתגרים המשיכו בהליכה של עוד כחצי שעה עד לבריכות האחרונות. את הדרך חזרה עשינו בזריזות ובזהירות על השביל האדום – העובר מעל הנחל. משך הליכה נינוחה כולל מנוחה במפל הנסתר, היה כארבע שעות – מסלול הלוך חזור באורך כחמישה קילומטר בסך הכול.

שישישוק בעין גדי. צילום איריס לוי

לאחר התארגנות קלה ברכב נסענו לעין גדי. גונבה שמועה לאוזנינו כי מדי יום שישי מתקיים שוק מקומי – שישישוק במרכז הקיבוץ. תושבי עין גדי והסביבה זיהו את הצורך ביזמות אישית בתקופה זו בה אין לתיירים או מטיילים מקום בו ניתן לאכול (מסעדות סגורות – קורונה!). בביקורנו בשישישוק מצאנו מספר דוכנים בהם ניתן היה לקנות וליהנות מהמבורגרים, מלאווח, כנאפה, ועוד מיני מטעמים מהירים. כמו כן הרבה ירקות טריים ואיכותיים שהגיעו מהערבה התיכונה.

בדולינה. צילום איריס לוי

את ארוחת הצהריים שלנו בחרנו לאכול בקטנה במתחם בדולינה.  בספרו של גבי ניצן בשם זה, בדולינה היא ממלכה קטנטונת במיקום סודי, שדוגלת בחופש, אהבה, אושר ואופטימיות. ואכן, נראה שזה השם המתאים מצוין לקמפינג הקטן שנבנה במקום חוות הסוסים הישנה של קיבוץ עין גדי. המתחם משקיף על ים המלח מצד אחד, ומהצד השני על מטעי התמרים של הקיבוץ ועל שמורת הטבע. הכול עטוף באווירת חופש ושחרור מוחלטת. השעון וגם הלב מרגישים מתקתקים הרבה יותר לאט ורגוע.

שקשוקה בבדולינה. צילום איריס לוי

מתקבלים במקום על ידי מיתר בחיוך גדול – בן עין גדי והבעלים של המיזם. נמזגות לנו שתי כוסות בירה קרה קרה; "בדיוק החלפנו את החבית – איזה כיף לכם". בקלות אנחנו מתמכרים לשקט, למוזיקה הנעימה ולאווירת המדבר. חבורות חבורות של צעירים בדיוק אוספים את האוהלים והתיקים הקטנים, ומתחילים את המסע בחזרה לציוויליזציה. מצד שתי משפחות עם ילדים מתארגנות במתחם עם האוהלים שלהן לסופ"ש הקרוב. הזמנו שקשוקה, חומוס, ולפי המלצתו החמה של מיתר גם סמבוסק גבינה ותרד. הכל טרי וטעים – במיוחד הסמבוסק .

הפרטים על בדולינה – קמפינג עין גדי כאן

גן פורח בעין גדי. צילום איריס לוי

יש משהו מיוחד  בטיול רגלי בשבילי הקיבוץ. כבר להקת הנחל שרה על 'כל השרות והרינות שהלכו לאט ליד שדרת קזוארינות – בהיאחזות הנחל בסיני'. השיטוט "ללא מטרה" בשבילי עין גדי בשעת אחר הצהריים הנעימה, הוא חוויה מיוחדת. הגינון בעין גדי יוצא דופן, ממש גן בוטני מוקפד, בו נערכים סיורים מודרכים על ידי  חן – 050-8325459 , המכיר כל פינה מיוחדת, כל צמח וכל שתיל.

בגלל הקורונה תיזכר שנה זו בהיסטוריה העולמית וגם האישית כשנה לא טובה, אבל בצל הקורונה נולדו מיזמים מעניינים. אנשים יצירתיים שהינם יזמים בנשמתם שינו מסלול חיים, מה שבסופו של דבר עשה להם מאוד טוב. דומה נהדרת לכך הן שתי בשלניות בנשמה, שטעמנו מיצירותיהן ונהנינו מאוד.

ארוחת הערב של נועה. צילום איריס לוי

את ארוחת הערב הגישה לנו נועה צ'נגאוקר, בת קיבוץ עין גדי שבמשך שנים בישלה במיזמי אוכל שונים, ובתקופה האחרונה החלה להגיש ארוחות לצימרים ולאורחים השונים בקיבוץ. כמי שמגישה ארוחות שלמות לקבוצות של עד 15 איש במקום לינתם, נועה מעידה על עצמה שהיא מבשלת אוכל ישראלי מקומי בנגיעות הודיות עדינות. היא מתאימה את האוכל לכל הסועדים – לא חריף, לא מתובל מדי. אוכל ביתי פשוט וטעים, בהגדרתה.

אנחנו נהנינו מאוד מארוחה מלאה ביד רחבה, שהגיעה ישירות אלינו וכללה מרק אפונה עשיר, פטה כבד עוף, כדורי בשר ברוטב קל, קארי עוף משובח ביותר, סלטים רעננים, וחלה יוצאת דופן טעימה ויפהפייה – הכל מעשה ידיה של נועה. להזמנות צרו קשר עם נועה, 052-3960712.

ארוחת בוקר של יעל בן נפלא. צילום איריס לוי

ארוחת בוקר נהדרת אכלנו כחוויית פיקניק מושלמת על הדשא מול תצפית יפהפייה לנחל ערוגות, מספר שעות לפני השיטפון – אותו פספסנו. את הארוחה הכינה יעל בן נפלא המקסימה. יעל ומשפחתה הגיעו לעין גדי לפני כשנתיים, והחליטו לבנות כאן את ביתם. יעל היא מדריכת טיולים במקצועה. בתקופת הקורונה מצאה את עצמה ללא עבודה, והחליטה להתחיל לבשל ארוחות לטיילים. כמו כן היא מהיזמים של השישישוק – בו ניתן לפגוש אותה מגישה את הכנאפה המצוינת שלה.

החצ'פורי מככב בארוחת הבוקר. צילום איריס לוי

עבורנו היא הכינה ארוחת בוקר בנגיעות גיאורגיות – חצ'פורי, חצילים ממולאים, סלטים מעניינים ועוד. היה נהדר להכיר בחורה צעירה שהינה יזמית מטבעה , לטעום ממעשה ידיה, ויותר מכך להמליץ לכם לטעום . להזמנות פנו ליעל 054-7566647.

סדנת תיפוף. צילום איריס לוי

בנוסף לחוויה מדברית נהדרת ואירוח טעים, מציעה עין גדי למטייל גם מפגשים מיוחדים עם אנשים יוצרים: מפגשי יוגה אישיים או קבוצתיים בשקיעה מול נוף עוצר נשימה עם שני, 050-2207699; טיפולים אלטרנטיביים העושים טוב לגוף ולנפש, עיסוי או שיאצו אצל עילם או אצל נתי. הטיפולים יכולים להתקיים בטבע או בצימר בו אתם משתכנים. נתי 058-6661801, עילם 052-3960718; סדנת תיפוף עם גיל היא סדנה קצבית ומעוררת, המכניסה אנרגיות ומתאימה לכל המשפחה. גיל 050-4421442.

סדנת צביעת בדים. צילום איריס לוי

יש גם סדנת אינדיגו. יונית צובעת בדים בצבעי כחול-אינדיגו בדרך המסורתית של הפקת הצבע מצמחים המגיעים מהסביבה שלה – המדבר. היא מקיימת סדנאות מהנות במיוחד לקבוצות קטנות, למבוגרים, או להורים וילדים בהן לומדים לצבוע. יונית היא אשת אשכולות;  היא גם מטפלת אישית בתחום היופי על ידי חומרים טבעיים כמו משי, אצות, תמציות צמחים טבעיים, שמנים טבעיים, מסכות המבוססות על ירקות, פירות ועוד. אני בטוחה שבפעם הבאה אתנסה גם בטיפול טבעי. יונית שמיר 052-3630145.

עץ שיטה בנחל ערוגות. צילום איריס לוי

הביקור בעין גדי מילא אותנו ברוח חיובית, והריאות כאילו התמלאו שוב באוויר נקי וצלול. אהבנו מאוד את המגוון הרחב של אטרקציות, מקומות הל ינה והסעדה, והפעילויות שארץ ים המלח  מציעה לתיירים ישראלים – כי תיירים מחו"ל הרי לא מגיעים בתקופת הקורונה.

המפגש עם אנשים מיוחדים החיים בסביבה מאתגרת כל כך רחוק מלב הארץ, תמיד מרשים אותי ומקרב אותי מאוד. אני ממליצה לבוא לחופשה חורפית חמימה באזור ים המלח, ובמיוחד בעין גדי.

הכותבת היא שף איריס לוי קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר