הגלבוע בירוק-צהוב – יממה בין עמק להר

טיול גם בעונה זו של השנה הוא תרופה בטוחה לגוף ולנפש, רצוי בקבוצה קטנה – מבנה של משפחה או מספר קטן של חברים ביחד. אז ארזנו תיק קטן עם בגד ים, משקפי שמש וקרם הגנה ויצאנו לכיוון עמק המעיינות בואכה גלבוע

אם יכולתי למחוק את שנת הקורונה 2020 מהיומן העולמי הייתי ממש עושה את זה, למרות שלמדנו מספר דברים וגם בכנות נהנינו ממשפחתיות חזקה, ביחדנס מוגבר, וגם לא מעט תובנות על כוחו של הטבע. אבל…. מספיק! הבנו. 2020 יכולה להסתיים, ואנחנו מוכנים לפתוח דף חדש ובריא – ברוכה הבאה 2021, בתקווה שאכן זה יהיה כך. המתכון הבטוח אצלנו להרגשה טובה אושר ורוגע ,והוא סוד גלוי, זה  לצאת לטבע. טיול גם בעונה זו של השנה הוא תרופה בטוחה לגוף ולנפש, רצוי בקבוצה קטנה – מבנה של משפחה או מספר קטן של חברים ביחד. אז ארזנו תיק קטן עם בגד ים, משקפי שמש וקרם הגנה, ויצאנו לכיוון עמק המעיינות בואכה גלבוע.

צילום איריס לוי

ארץ אחרת

במרחק של פחות משעה נסיעה מתל אביב, אחרי שעוברים את צומת מגידו ורגע לפני עפולה, פונים ימינה ונוסעים עוד כרבע שעה מגיעים לארץ אחרת –  פשוט נראה כמו תמונה בטבע היפה בארץ; אותה נקודה בה הכביש יורד לעמק יזרעאל וכל העמק נפרס לרגלינו, כשהגלבוע זקוף לצידנו. כבר ברגע הזה הרבה יותר אוויר חודר הרבה לריאות, וקצב הדופק מואט. מבעוד מועד דיברנו עם דני המקסים מ'דני ג'יפ', ביקשנו שיעזור לנו לבנות מסלול ממש אקלקטי של פינות חמד, שיתאים לנו וגם לעוד משפחות עם ילדים ליממה באזור. דני, איש של טבע ונועם, ממש מלח הארץ, מדריך טיולים מוסמך המציע טיולי ג'יפים בתפירה אישית, נרתם בשמחה למשימה.

צילום איריס לוי

היי הג'יפ

נפגשנו עם דני בבית אלפא, שם תכננו לישון בערב. דני הגיע בג'יפ ירוק פתוח, מה שהבטיח הרבה אוויר הרים. לאחר הסבר קצר קפצנו כולנו לג'יפ, ויצאנו לטיול של כשעתיים בדרכי עפר יפהפיות, אל ראש הגלבוע. עברנו דרך מטעי בית אלפא המיוחדים, שדוגלים בגידול אורגני של זיתים, תמרים ופירות אחרים. עולים בדרך הפטרולים הישנה, שהייתה מהדרכים הראשונות שנפרצו באזור ובה נסעו רכזי הביטחון של האזור בשנות החמישים. ככול שעולים במעלה הגלבוע נפרס לפנינו יופיו עוצר הנשימה של העמק. בריכות הדגים, השדות החרושים והמטעים המוריקים, המנוקדים בריכוזי המושבים והקיבוצים.

עוצרים בנקודת חובה בגלבוע, לדברי דני – אנדרטת חפציבה. נוף מרהיב של העמק נפרס לפנינו. מנקודה זו ניתן לצאת למספר מסלולים – אחד מהם מאפשר תצפית לעבר הרשות הפלסטינאית תוך נסיעה על הקו הירוק, ולסיים במעיין חרוד לטבילה קרירה במים, או לצאת למסלול מעגלי בגלבוע ולסיים בפארק המעיינות. דני, בעל ידע רב בבוטניקה והיסטוריה של המקום, מספר את סיפור העמק בחוש הומור רב. ניתן להזמין טיול בג'יפ יחיד או במספר ג'יפים יחדיו. מחיר לטיול של שעתיים הוא 700 ₪, כולל כיבוד קל בשטח.

צילום איריס לוי

הזמן עמד מלכת

בסיום הסיור חזרנו לבית אלפא אל מוזיאון הדווידקה, אותו הקים דויד נחום חבר קיבוץ בית אלפא לפני 20 שנה, במבנה הישן של המדגרה – מוזיאון המשמר את החפצים והסיפורים מהעמק. כשנכנסים למבנה הססגוני יש תחושה שהזמן עמד כאן מלכת. דויד הוא אומן-יוצר שאוסף ללא ליאות כל חפץ  או גרוטאה, ומחזיר להם את הכבוד האבוד. פרימוס ישן, מכונת תפירה, ואפילו שלטי מספרים ישנים של כלי רכב, מקבלים חיים חדשים כמוצג עצמאי או כחלק מיצירת אומנות חדשה.

צילום איריס לוי

כשמטיילים בין מאות המוצגים במוזאון ועוברים מחדר לחדר, חשים כמו בסוג של מכונת זמן המסיעה אותך אחורה. כל אחד מהמטיילים מזהה בחלל את אותם מוצגים הנוגעים לליבו, וכשאני אומרת הנוגעים הכוונה אכן דו משמעית – נוגעים; כי מותר לגעת בכל המוצגים. אחד מתחבר לכלי הנגינה, האחר לכלי הבישול ועוד ועוד. דויד מספר בחן רב על גלגולו של המקום, ואיך לאורך השנים אסף – לא קנ,ה מוצגים רבים.

צילום איריס לוי

ניתן להתארח במקום בקבוצות קטנות וגדולות בתיאום מראש, 052-3994067. מחיר הסיור במקום 15 ₪. ניתן לכלול באירוח גם כיבוד בתוספת של 5 ₪ למשתתף. בדרך כלל משך זמן הביקור במקום הינו שעה. "קשה מאוד להוציא מכאן את הילדים שכל כך נהנים", אומר דויד. וכששאלנו כמה פריטים יש במוזיאון, דויד גילגל עיניים ואמר בחיוך "אולי מיליון, אבל לא ספרתי".

צילום איריס לוי

ממיכל לא יוצאים רעבים

נפרדים מדויד וחוזרים למרכז בית אלפא, כשבדרכנו עוברים דרך מיצג השבשבות הססגוני והמיוחד אותן מייצר חבר הקיבוץ מגרוטאות. עכשיו פנינו לכיוון בית שאן, העיר המרכזית בעמק המעיינות, לפגוש את מיכל דיין מ'המטבח של מיכל'. בית שאן היא אחת הערים העתיקות בארץ ישראל, ראשיתה לפני כ-7,000 שנה. בתקופה הקדומה, מיקומה האסטרטגי על דרך הים בין מצרים למסופוטמיה, שהוא מקום המפגש בין בקעת הירדן לעמק יזרעאל, היה הציר הראשי המוביל מירושלים לטבריה, מה שגרם למרכזיות וחשיבותה של העיר בעת הקדומה. גדולתו ופוריותו של עמק בית שאן הם בשפע המים, בהם מעיינות גדולים הנובעים לרגלי הר הגלבוע. בשנות ה-50 וה-60, במסגרת העלייה ההמונית, הובאו לבית שאן עולים חדשים רבים מעיראק, איראן, רומניה וצפון אפריקה. גם משפחתה של מיכל הגיע בתקופה ההיא לבית שאן מטוניסיה.

צילום איריס לוי

מיכל למדה מאמה את רזי הבישול המסורתי, ובשנים האחרונות כשילדיה יצאו מהבית, התחילה לבשל ולארח בביתה משפחות וקבוצות של תיירים מהארץ ומחו"ל. בימי שישי ניתן לקנות אוכל ממטעמיה של מיכל, ולקחת הביתה. מיכל, אישה אלגנטית, עומדת במטבח שלה הבוהק מניקיון, ועורמת לנו צלחות מהבילות מלאות כל טוב. הריח במטבח נהדר, ורק מהצצה על שורת הסירים המבעבעים אפשר להיות בטוחים שמכאן לא נצא רעבים.

צילום איריס לוי

על השולחן פרושים סוגי סלטים צבעוניים, ולידם מוגשות צלחות מלאות מטעמים שהינם נושא הדגל של המטבח הטוניסאי – מפרום, מחשי – קציצות עוף עטופות בתפוח אדמה שהיה כל כך טעים, בצל ממולא באורז עשיר בטעמים, קוסקוס מעשה ידיה המוכשרות של מיכל, עם מרק ירקות עליו, תבשיל של חומוס וקוביות בשר בקר, עוף ממולא, וגם מנה צמחונית נפלאה של דלעת במילוי פטריות ובצל. מיכל מאוד גאה במעשה ידיה, אבל כשהיא מגישה את תבשיל הקובה חמוסטה (כיסונים במילוי בשר המוגשים עם רוטב חומוס חמצמץ מהמטבח העירקי), היא ממש זורחת ומספרת: "התבשיל הזה אינו מקורי מהמטבח של אימא שלי, אבל למדתי אותו מהשכנה בבית המשותף בו התגוררתי עם משפחתי בילדות".

צילום איריס לוי

במשך השנים מיכל הלכה והתמקצעה בהכנת מנה זו, והביאה אותה לרמה של שלמות. אז כשתהיו אצל מיכל אל תפספסו. את הארוחה העשירה והטעימה סיימנו כמו שצריך בצלחת של מתוקים ותה צמחים אורגינל. מיכל מארחת בתיאום מראש קבוצות של עד 40 איש לארוחות בביתה, במחיר של 140 ₪ לסועד. בימי שישי בצהרים ניתן לקחת הביתה מהתבשילים הנהדרים של מיכל – מומלץ. האוכל כשר. 055-6670028.

צילום איריס לוי

המפלים הלבנים

בסיום הארוחה הנהדרת, כל מה שרצינו לעשות זה לשכב מתחת לאיזה עץ תמר ולנוח. כדי להירגע מעט יצאנו לכיוון המפלים הלבנים – אחת מפינות החמד שנפתחו לקהל הרחב לאחרונה. צפונית לקיבוץ עין הנצי"ב, בשולי בית שאן, תמצאו בפינה פסטורלית במיוחד את המפלים הלבנים, שקיבלו את שמם מהקצף הלבן שנוצר מעוצמתם. המפלים הלבנים זורמים בינות לגזעי עץ גדולים, ומוקפים בשפע של צמחייה ירוקה שיוצרת פינה מוצלת ונעימה למנוחה גם בשעות הצהרים החמות של הקיץ בעמק בית שאן.

צילום איריס לוי

הגיע תור הביו תור

לאחר התרגעות  ושכשוך נעים במים, שמנו את פעמינו לכיוון שדה אליהו, למרכז המבקרים של חברת ביו תור. כשנפתחה הדלת נגלה לעינינו מקום נעים ומזמין מאוד. בית קפה חמוד עם מיני מאפים מגרים, פינות ישיבה וחדר מכירה קטן של תבלינים, דבש ועוד. אפרת שי מנהלת המקום קיבלה את פנינו, והזמינה אותנו לסיור להכרת הטבע מקרוב, תוך מתן אפשרת לגעת בחקלאות מיוחדת. חברת  ביו תור מייצרת הדברה ביולוגית לחקלאות אורגנית. הסיור המעניין הכולל סרטון הסבר הפורש בפני המשתתף את סודותיהם של היצורים הזעירים הגדלים בביו תור, שעוזרים לחקלאות להיות בריאה יותר ונקייה יותר מכימיקלים. המשתתפים מתוודעים למושגים כמו חקלאות אורגנית, צופים בדבורי בומבס חיות בכוורת שלהן, ונפגשים עם חרקים טורפים – מסקרן, נכון?

חברי קיבוץ שדה אליהו עושים רבות למען איכות הסביבה וחקלאות בריאה יותר בשבילנו. אחד הפרויקטים המרשימים הוא הרחבת אוכלוסיית התנשמות בארץ, כדי שהן תשמורנה עלינו מפני מכרסמים הפוגעים ביבולים, אך עושות זאת בדרך הטבעית. באמצעות בניית שובכי קינון והגברת ההסברה בארץ וגם בירדן, הצליחו להגדיל בשנים האחרונות את אוכלוסיית התנשמות.

מחיר סיור של שעתיים במרכז המבקרים לקבוצה של עד 10 משתתפים הינו 400 ₪. אפשר לבנות במקום סיורים ארוכים יותר, הכוללים גם סדנת ליקוט ועוד. הביקור במקום מאוד מומלץ, כולל לילדים.

צילום איריס לוי

הפסקת TE

כל הסיור שלנו נבנה על בחירת מקומות ייחודיים ואיכותיים במיוחד. כשמדברים על ייחודי ואיכותי, אי אפשר שלא להזכיר את בית התה – TE של שמעון שרבץ, עם מרכז מבקרים המיוחד. המקום מעוצב ביד אומן, מוקפד ומרשים ביותר . ריח נהדר של צמחים עומד באוויר, ותחושה של חו"ל כאן בארץ. TE מביא לישראל את אמנות, תרבות וחווית התה הייחודית והמרתקת. במרכז המבקרים זכינו בחוויית טעימות של מגוון סוגי התה. למדנו איך טועמים תה באופן מקצועי, שמענו על דרך גידול וייצור סוגי תה שונים; ממש חוויה תרבותית ייחודית.

צילום איריס לוי

שמעון הבעלים מספר על תהליך הקמת המיזם המיוחד: "לפני עשור התחלנו תהליך שראשיתו בעשרות מסעות לאיתור מטעי התה המתאימים באזורים שונים בסין, ועבודה צמודה מול המגדלים המקומיים, החל מבחירת סוגי התה השונים ועד פיקוח על היבול והקטיף הידני. בנוסף, הקמנו בתי יישון, התססה ואריזה בצמוד למטעים. בנוסף הקמנו בארץ בית אריזה בשיתוף מרכז לשיקום בצפון".  במהלך טעימת התה גם מרחיב שמעון על סגולותיו הבריאותיות של התה.

מרכז המבקרים נמצא בקיבוץ בית אלפא (יש לתאם ביקור מראש), ואינו פתוח בשבתות ובחגים. לפרטים 052-4200203 ובאתר.

צילום איריס לוי

בשלנית אוהבת אדם

בקיבוץ עין הנצ"ייב גרה אישה מיוחדת – אורית נצר, בשלנית אומנית ואוהבת אדם. את ארוחת הערב שלנו בחרנו לאכול אצלה. אורית פתחה בפנינו את ביתה, את מטבחה ואת ליבה; סיפרה על תולדות הקיבוץ, והכירה לנו את משפחתה בסיפור ובציור. ציירנו יחד בסדנה קצרה של ציור אינטואיטיבי, וגם טעמנו ממטעמיה.

צילום איריס לוי

ארוחת ערב קלילה של לחמים מיוחדים , מטבלים וירקות מבושלים – טעים ובריא מאוד. אורית מבשלת ומקיימת סדנאות בישול מותאמות למשפחות וקבוצות, הכול בתיאום מראש 054-2100160.

צילום איריס לוי

האלפא ביתא של אירוח כפרי

עייפים ומאוד שבעים עלינו על הג'יפ ונסענו בחזרה לאירוח הכפרי בבית אלפא, לשנת הלילה. מתחם האירוח בבית אלפא ובו 50 חדרים, טובל בירק ובעצים פורחים. על המדשאות פזורים ערסלים מזמינים, ובכל מקום אליו מפנים את המבט יש תחושת רוגע, והשלווה מורגשת. החדר גדול ונקי עם מטבחון קטן, ומיטה גדולה ומזמינה לשכב ולנוח. מקום אירוח נהדר למשפחות עם ילדים או לקבוצות של מטיילים לכל עונות השנה. הפרטים באתר.

צילום מאתר אורחות הגלבוע

ים הכוכבים

הערב יורד על הגלבוע ועל עמק המעיינות, ואנחנו יוצאים לסיור לילה מיוחד – תצפית כוכבים מראש הגלבוע עם עוזי ענבר 050-8524247. עוזי, מדריך טיולים ותיק, הוא הבעלים של 'אורחות הגלבוע' המציע מגוון רחב של פעילויות שטח ייחודיות, ביניהן גם תצפית כוכבים בחודשים יולי-אוגוסט, בזמן ממטרי המטאוריטים. הסיור שלנו כלל תצפית מרהיבה במשך כשעה על השמיים הבהירים שנוקדו בים הכוכבים. העגלה הגדולה, כוכב הצפון, וכמובן כל המזלות  – גם אותם ראינו. חווית שטח לא תהיה שלמה בלי תה עשבים איכותי שנמזג בדיוק בזמן. זהו, עייפים ורצוצים מיום מקסים חוזרים לאורחן לשנת לילה.

צילום איריס לוי

לקול ציוץ הציפורים פותחים את הבוקר בהליכת בוקר נעימה. ביקור בגן הבוטני שבקיבוץ שנמצא בימים אלה בשיפוץ מומלץ מאוד. בריכות מים קטנות , צמחיה מיוחדת וגם תצפית יפהפייה ממצפה אמיר על העמק.

צילום איריס לוי

בית אלפא הוא עוגן מאוד נעים ונוח לנופש בגלבוע ובעמק המעיינות; מאפשר נגישות נוחה לכל שכיות החמד של האזור, ובנוסף במחיר הוגן לכל כיס מספק שירותי לינה, ארוחות בוקר ומתקני נופש כמו בריכה לכל האורחים. ארוחת הבוקר בסופי שבוע עשירה ומוגשת תחת הכללים של משרד הבריאות – התו הסגול.

צילום איריס לוי

סימה מסלימה

לאחר ארוחת בוקר נעימה עזבנו את בית אלפא, ונסענו לקיבוץ חפציבה לפגוש את סימה – או כמו שקוראים לה בשנים האחרונות סלימה. אני כל כך אוהבת אנשים אמתיים, כאלה שלא עושים מעצמם ולא מחזיקים מעצמם למרות שהם ממש מיוחדים וגדולים באמת. כזו היא סימה. אישה שמחה, מיוחדת מלאת חיים, בעלת לב ענק  ומצחיקה במיוחד. סימה אורן, שבזכות עיסוקה מזה עשרים שנה אימצה את השם סלימה, מתמחה באומנות קליעת סלים ויוצרת איתם גשר לשלום; שלום בין המינים, שלום בין העמים. סימה הקימה בחפציבה את הסטודיו המיוחד שלה, שהינו בית למיזם חברתי-כלכלי בשם 'סלימה א-נשים קולעים שלום', וגם מהווה מרכז מבקרים בו היא יוצרת ומלמדת. בקליעת הסלים עם סלימה יש נגיעה רגשית נעימה. היצירה פורצת מהלב ועוברת דרך מקלעות הזיתים, או הנצרים מעץ התמר המשמשים לקליעה, כפי שאבותינו-אימהותינו קלעו סלים בתקופות קדומות.

צילום איריס לוי

עברה עלינו שעה של שיחה נעימה, יצירה ולמידה מיוחדת. בסיום הסדנה לקחה סימה את הסלים, וקיימה את שהבטיחה בתחילת המפגש: "אני אקרא לכם בסל שיצרתם בדיוק כמו שקוראים בכף היד או בקפה". היא הציצה עמוקות בסל, סובבה וסובבה, ואז התחילה "לקרוא בסל" את התכונות הטובות של כל הקולעים. "אני אומרת רק דברים טובים". אמרה סימה. היה נעים מאוד בחברתה של סלימה. היא מקיימת סדנאות לקבוצות עד 50 איש, למשפחות ואף לזוגות. בסדנה ניתן לכלול גם כיבוד קל. ממליצה מאוד לקבוצות של נשים להגיע ולהכיר את סלימה המיוחדת,  050-6464205 ובאתר.

צילום איריס לוי

ביקור ביקב טוב

כל טיול, סיור נופש או חופשה, לא יהיו שלמים בלי ביקור ביקב טוב. גם הפעם שמרנו על מסורת זו, והגענו לכפר תבור כדי להכיר ולטעום מהיינות המצוינים של יקב תבור.

ביקב תבור מאמינים שיין טוב מתחיל את דרכו עוד בכרם. לכן כל כרמי היקב הם כרמים אקולוגיים טבעיים. על כל הבקבוקים של יקב תבור מתנוססת דמותה של התנשמת שהיא סמל היקב, ולא בכדי. כיקב אקולוגי, הטיפול במזיקים העלולים לפגוע בכרם מתבצע באמצעות בעלי חיים אחרים. כאן נכנס תפקידה של התנשמת, הדואגת לאיזון האקולוגי שכל כך חשוב לייצור היין האיכותי.

יקב תבור הוקם בשנת 1999 על ידי ארבע משפחות כורמים מכפר תבור. לאחר הבציר הראשון יוצרו ביקב כ-20,000 בקבוקים, ונכון ל-2019 הוא היקב החמישי בגודלו בישראל ומייצר כ-1.7 מיליון בקבוקים בשנה, של יינות ממספר סדרות ברמות שונות. טעמנו הפעם יותר את היינות הלבנים הרעננים, שהתאימו נהדר למזג האוויר החמים.

צילום איריס לוי

התחלנו עם מוסקטו קליל מסדרת הר. היין השמח הזה מיוצר מענבי מוסקט קנלי שנבצרו בשעות הבוקר המוקדמות בכרמי היקב בגליל. מיץ הענבים – התירוש, עובר תסיסה טבעית. הבעבוע העדין שנוצר נשמר בתוך היין, ומעניק לו קופצנות שובבה נעימה. אהבנו מאוד את היין הזה, ולטעמי הוא מושלם לקינוח ארוחה שמחה. טעמנו גם יין רוזה ברברה מסדרת אדמה – יין שהוכן מ- 100% ענבי ברברה מכרם באזור כפר תבור. ליין ארומות מיוחדות של פירות אדומים, וטעם נהדר חד ורענן המשתלב עם כל ארוחה קיצית. היין שאהבתי במיוחד בטעימה זו היה ויונייה מכרם שיפון שברמת הגולן – יין שעובר יישון קצר בחביות עץ אלון ונירוסטה, בעל ריחות עוצמתיים של פרחים ופרי – טעמו היה לי נהדר. ממליצה להיכנס ליקב תבור לסיור וטעימות. המעבר כל כך חד מהמרכז המסחרי הקטן לעולם היין המוקפד והמזמין.

עברה עלינו יממה נהדרת של רוגע, יופי ועונג של הטבע, מה שנטע בכולנו תקווה וכוח. ימים לא קלים עוברים על כדור הארץ בכלל ועלינו בפרט, וכדי לעבור אותם בשלום, בנוסף לכל ההוראות וההמלצות הרשו לי להוסיף המלצה חמה – צאו לטייל! קחו לכם פסק זמן מהחדשות וצאו לטבע. תיהנו מיופיו, וספגו ביטחון וכוח לימים הבאים.

הכותבת היא איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205  וגם בפייסבוק

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר