לאכול לטייל לאהוב – פסטיבל האוכל הכפרי ה-21 במטה יהודה

עכשיו כשכול המגבלות הוסרו זה הזמן לחגוג בענק בפסטיבל האוכל הכפרי הוותיק בארץ שמתקיים זו השנה ה-21 במועצה אזורית מטה יהודה. מבחר ענק ומגוון של אוכל ביתי אותנטי מרחבי העולם וטעמים ממטבחי עדות שונות בבתים פתוחים ובמסעדות מקומיות. 9.6-3.7.21

שנה פלוס עם מעט "פלוסים" עברה עלינו. להרבה מאתנו שנה זו הולידה תובנות מעניינות על חוזקו של המין האנושי בכלל ועלינו הישראלים בפרט. יצירתיות, ייחודיות, חוסר אונים והרבה כוח הישרדות, אלה רק חלק מהמילים שאנשים קשרו לתיאורים שלהם את השנה. מה שמאוד בלט והפך ברור לכול מתבונן היה שאנחנו מאוד אוהבים לאכול, והאוכל הפך להיות חשוב מנחם ומרכזי מאוד בתקופת ההישרדות הכללית.

בית הקפה אלורו במוצא עילית, אפילו למאפים יש סיפור משפחתי. צילום איריס לוי

אז עכשיו, כשכול המגבלות הוסרו, זה הזמן לחגוג בענק בפסטיבל האוכל הכפרי הוותיק בארץ שמתקיים זו השנה ה- 21 במועצה אזורית מטה יהודה. גם השנה מציע הפסטיבל לאורחיו המטיילים מבחר ענק ומגוון של אוכל ביתי אותנטי מרחבי העולם וטעמים ממטבחי עדות שונות, בבתים פתוחים ובמסעדות מקומיות.

בין התאריכים 9.6-3.7.21 יפתחו עשרות בשלנים ובשלניות את דלת ביתם והשער לחצרותיהם, וישמחו מאוד לארח אתכם לטעימה מהאוכל שהינו דרך חייהם, אהבתם ותרבותם. הפסטיבל יימשך שלושה שבועות, בערבי רביעי וחמישי, שישי ושבת יכלול ארוחות שף, חגיגות בשר ואש, אוכל חברתי עם הרבה טעימות יין. בנוסף לחגיגה הקולינרית הפסטיבל מציע גם אירועי מוזיקה, טיולים ומפגשי היכרות עם תושבי המקום, שעליהם ועל מה שהם מציעים תוכלו ללמוד באתר של תיירות מטה יהודה.

קוקטייל בחצר של עופר. הנוף על חשבון הבית. צילום איריס לוי

מועצה אזורית שפלת יהודה המשתרעת ממבואות ירושלים עד צומת לטרון, ודרומה עד גבול קריית גת, הינה הגדולה בארץ – 520 אלף דונם שטחה, משופעת באוצרות טבע ייחודיים – מערות, מעיינות, צמחיה ירוקה תמיד באזור הגבעות. גם בימות הקיץ ,כשברוב הארץ הצבע השולט הוא צהוב כאן בשפלת יהודה הצבע הירוק השולט של הצמחייה הים תיכונית הטבעית והירוק הרענן של החקלאות – כרמים מטעי שקדים ועוד.

אורלי כהן אלורו. לא כל יום מוצאים במוצא מקום כזה. צילום איריס לוי

קפה איכותי עם מאפה חלומי ליד

אם אתם אוהבים כמוני מקומות קטנים וטעימים הנטמעים בעדינות עם הסביבה הירוקה והטבע, בית הקפה אלורו הוא המקום בשבילכם לפתוח בו את היום.

צילום איריס לוי

אלורו הוא בית קפה משפחתי השוכן בסמוך לבית ילין בכניסה למוצא עילית בלב כרם ענבים. המקום נפתח לפני כשנה על ידי בני הזוג אורלי כהן אלורו ואריאל לוי, עם השף קונדיטורית חופית שוהם, אחותו של אריאל. במקום עובדת כמעט כל המשפחה, כולל הסבתא וגם הנכדים, ומגישים מאפים חלומיים בטעמים ביתיים ובמקצוענות של קונדיטוריה צרפתית.

צילום איריס לוי

את הסיפור המקומי טועמים בכל ביס  בתפריט. שמות המנות חולקים כבוד למשפחות המייסדות, שהיו הראשונות שיצאו מחומות ירושלים, התיישבו באזור, והתחילו לעבד את האדמה. הכריכים נקראים שטיינברג, ברוזה ומקלף. כמו כן, הסחוג של  סבתא עדה ממצרים מככב בסנדוויצ'ים, והקומפוט של נני מפולניה מוגש גם כן לסועדים.

צילום איריס לוי

טעמתי ואני מאוד ממליצה על המאפים המלוחים הממולאים בכל טוב, בשילובים יוצאי דופן של בטטה ריבת בצל וסלק. כמו כן, גם הקפה מצוין. רק לידיעתכם: ב- 26.6 יתקיים במקום מופע מוסיקלי של להקה בה חבר יונתן אלורו. הלהקה תנגן מוסיקת רוק מקורית ופופ אלטרנטיבי באנגלית.

כל הפרטים על קפה אלורו ושעות פתיחה כאן

ניסים בר ששת גאה בעלים ובפרחי המאכל שהוא מגדל. צילום איריס לוי

סיור קולינרי בחממות ירוקל'ה

במרחק כ- 20 דקות נסיעה מאלורו, שוכן המושב מטע בליבו של החורש הים תיכוני המקסים. במטע פגשנו את ניסים בר ששת, לשיח על סלט צמחי תבלין וגם לטעימות כמובן. אם השילוב של סלט ופרחים עושה לכם את זה, אני ממליצה לכם להגיע לירוקל'ה. חוויה.

איתיאלה זוגתו של ניסים היא מנצחת העונה ה-9 של מאסטר שף. צילום מאקו

לפני 6 שנים הקים האגרונום ניסים בר ששת עם זוגתו איתיאלה (כן, זאת ממסטר שף), מיזם של גידול עלים ופרחים למאכל, שייעודם היה השוק המוסדי – מסעדות גורמה ובתי מלון. בשנת הקורונה הם פתחו את המכירה גם ללקוחות פרטיים באתר מקוון, וראו כי טוב.

צילום איריס לוי

בשש החממות המרשימות מגדלים סוגי עלים מיוחדים, מסישו יפני עד רגלת הגינה, וגם מיני פרחי מאכל שהינם לא רק יפים, אלא גם מוסיפים טעם לאוכל. ניסים מקיים סיורים קולינריים מעניינים שנמשכים שעה וחצי, בהם מכירים מקרוב את תהליך הגידול בחממה. במהלך הסיור לומדים המשתתפים על אופן גידולם של העלים והפרחים, ועל הדרכים לשלב אותם במטבח הפרטי. כל משתתף מקבל  מספריים, ובעזרתם מלקט לעצמו את העלים, אשר מתאגדים לסלט אותו אוכלים יחד בסיומו של הסיור. בכל שישי בשעות הבוקר, ניתן ליהנות במקום מעוגות ומאפיים מעשה ידיה של איתאלה.

הסיורים מתקיימים בימי ראשון ורביעי בשעה 11:00, ומותנים במינימום 8 משתתפים. לפרטים והרשמה: 050-2268612 – בתיאום מראש כל השנה

עופר עם מעשה מעשנתו להתפאר. צילום איריס לוי

החצר של עופר

אם הסלט פתח לכם את התיאבון, "החצר של עופר "(גם כן במושב מטע), היא המקום המושלם להשביע בו את רעבונכם. בחצר היפהפייה עם דק פתוח לנוף ולאוויר החופשי, מציע עופר תפריט בשרים מעושנים, מאפים מיוחדים, וגם קוקטיילים קיציים עשירים. כל זה בתיבול נהדר של שקיעה עוצרת נשימה.

צילום איריס לוי

לעופר סיפור חיים ייחודי. בעבר היה איש הייטק ודייל באל על, שמצא את שלוותו במטבח אחרי טיול משפחתי של שנה במזרח אסיה. הוא התחיל לבשל להנאתו ואחר כך לחברים, ועכשיו כולנו יכולים ליהנות מהבשרים והדגים היוצאים חמים מהמעשנה.

צילום איריס לוי

עופר הוא אמן בנשמתו, ובנוסף לחוש האסתטי המפותח הוא מביא לבישול נועזות בשילוב של חומרי גלם וטעמים שאינם מקובלים. לדוגמה, טעמתם פעם  לחם שהוסיפו לו ריבת בצל, סלק טרי, יין אדום ואפרסקים מהגינה? אני לא טעמתי עד הפגישה עם עופר – האמת, מוצלח מאוד.

לכבוד פסטיבל האוכל נבנה תפריט אירוח מיוחד של ארוחה פיקס: צלעות טלה במרינדה אסייתית, סלמון מהמעשנה בלחם בפרנה עם ציזיקי ומלפפון טרי, ועוד מבחר מנות מהמטבח הבשרי.

מפגש נשי עם גליה אשתו של עופר. צילום איריס לוי

גם גליה, אשתו על עופר, מגשימה חלום של שנים, ופתחה בביתם מקום למפגש נשי. במהלך הפסטיבל יתקיימו מפגשי נשים עצמאיות, שהן יוצרות שיציגו את עשייתן. כמו כן תהיה מכירה של בגדים יד שנייה, תכשיטים ועוד; כל זה בליווי עוגות ומאפים, וקפה מצוין.

מושב מטע, האלה 114 בחצר של עופר. חמישי, מוצ״ש – 18.00 עד 23.00. לפרטים נוספים: 054-7910480

מעוז חביב – מורה דרך חביב. צילום איריס לוי

סיור עם מעוז חביב

כשהבטן מלאה חייבים לזוז מעט לשחרר את חגורת המכנסיים וללכת. בדיוק למטרה זו אני ממליצה ליצור קשר עם מעוז חביב, מורה דרך איש קיבוץ צרעה ב- 60 השנים האחרונות. מעוז, איש מקסים מלא ידע כרימון, הקים בקיבוץ מיזם תיירותי המציג את חיי הקיבוץ למבקרים מהארץ ומהעולם.

צילום איריס לוי

יצאנו לסיור קצר לחירבת חנות, הנמצאת על הדרך לירושלים, ובעבר הייתה מקום עצירה ומנוחה באמצע הדרך לשיירות היוצאות ממצרים מעזה ואשקלון דרך עמק האלה, עד ירושלים. במקום נחשפנו לרצפת פסיפס יפה של כנסיה מהמאה ה- 7 לספירה. כמו כן ראינו גת גדולה, המעידה על כך שגם בתקופה הקדומה, היה אזור שפלת יהודה מלא בכרמים ויצרו בו יין – כמו היום.

מעוז חביב, קיבוץ צרעה, 054-7791126

הרבה כבוד למירי מזרחי בכבוד. צילום איריס לוי

אוכל כורדי אותנטי

מירי מזרחי בכבוד – כן זהו שמה, היא בשלנית ביתית שרק לאחרונה פתחה את ביתה לאירוח תיירותי. מירי משלבת את מסורת הבישול מתחנות החיים בהן עברה משפחתה המורחבת. משלב העלייה לארץ מכורדיסטן, החיים של הסבים בעכו ואחר כך חיפה, עם המשפחה שהגיעה מירושלים העתיקה.

צילום איריס לוי

השילוב בין המטבחים השונים יצר כור היתוך מעניין של טעמים ומטעמים, אותם מאחדת מירי לארוחה ביתית משובחת. שילוב של חמוצים מיוחדים עם חמין מקרוני שנהגו להכין לשבת בירושלים העתיקה, יפרחה – ממולאים עדינים, והמלך של השולחן הכורדי – קובה: קובה חמוסטה ממולא בסיסקה (בשר שבושל שעות בטכניקה עתיקה), קובה צהוב (מסלוקה) ועוד.

צילום איריס לוי

השילוב המושלם של אישה מיוחדת בעלת לב ענק האוהבת לארח, עם ידיים מוכשרות לבישול מסורתי טעים, הוא מתכון בטוח לארוחה מושלמת – ממליצה!

מירי מזרחי בכבוד – צור הדסה, רביעי-חמישי 19.00-23.00 שישי 12.00-16.00, שבת 12.00-16.00. לפרטים נוספים ותיאום מראש: 050-9888070. בהזמנה מראש, תשלום במזומן

אמיר גוטל "הסבים שותים". צילום איריס לוי

הסבים שותים

אי אפשר, וגם ממש לא מומלץ, לעזוב את שפלת יהודה בלי ביקור ביקב או במקום בו ניתן לטעום וגם לקחת הביתה יין טוב. הפעם בחרנו לעצור עצירה אחרונה בחנות קטנה ומטריפה של יין. יש הרבה חנויות יין אבל כזו עוד לא ביקרתם ובעלים של חנות יין כל כך ססגוני ומיוחד עוד לא הכרתם – באחריות! אמיר גוטל היה איש חינוך, שהחליט כי מספיק לו מהחינוך, והוא רוצה ללכת עם האהבה הגדולה שלו – יין. אמיר פתח "מחסן" יינות ומוצרים אזוריים, קטן ומסוגנן. לפתיחת ה"מחסן" מתלווה  חזון והוא לשווק מוצרי בוטיק ייחודיים, פריטים המיוצרים בכמות מדודה, כאלה שאין להם חשיפה בחנויות ורשתות הקיימות. הביקור בחנות, בנוסף לטעימה וקנייה של יין, הינו חווית היכרות עם היינות המיוחדים של האזור.

בפסטיבל חוגגים ב"הסבים שותים" עם יינות טובים, אוכל חברתי וסיפורים. יתקיימו ערבים מיוחדים בהם יהיו אוכל, יין, והרבה סיפורים

צור הדסה, הוורד 316. לפרטים נוספים: 054-4874898, בהזמנה ותשלום מראש. פתוח כל השנה מלבד בשבתות, בית שומר כשרות

מפגש אחרון עם אלורו לטעם טוב מהסיור. צילום איריס לוי

גם הפעם היריעה קצרה מלהכיל את כל הבשלנים, את כל האירועים ואת כל המנות מהן ניתן ומומלץ ליהנות במהלך פסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה. ממליצה לבדוק את הפרטים באתר הפסטיבל , לשריין לעצמכם מקום, ולצאת ליהנות.

הכותבת היא איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר